Pe urmele spectaculoasei căi ferate a pădurenilor. Loc de poveste din Hunedoara, scos din anonimat VIDEO

0
Publicat:

Calea ferată a pădurenilor din Hunedoara a ajuns la fier vechi în anii 2000, la peste un secol de la înființarea ei. De atunci, mai mulți localnici au cerut autorităților amenajarea ei ca traseu turistic, între două monumente importante din Hunedoara.

Traseul fostei căi ferate a pădurenilor. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Traseul fostei căi ferate a pădurenilor. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

În fiecare primăvară și toamnă, localnicii și turiștii sunt invitați la o excursie de circa zece kilometri pe traseul fostei căi ferate înguste care lega, în trecut, Hunedoara de așezările din Ținutul Pădurenilor.

De peste un deceniu, excursia pe jos, prin văile Zlaștiului și Govâjdiei, are menirea de a promova un traseu turistic spectaculos, ignorat de autorități, după ce la sfârșitul anilor 2000, calea ferată a pădurenilor a fost dezafectată și trimisă la fier vechi.

Zilele trecute, hunedorenii au pornit din nou pe traseul mocănițelor – locomotivele cu abur care au circulat decenii în șir de la Hunedoara spre satele Govâjdia, Ghelari și Crăciuneasa (video).

„Prin acest demers vrem să mai tragem încă un semnal de alarmă către autorități să conștientizeze importanța refacerii în scop turistic a acestui traseu spectaculos care pleacă de la Castelul Corvinilor și ajunge la Furnalul din Govăjdia din Județul Hunedoara”, au transmis organizatorii excursiei.

De peste un deceniu, mai mulți localnici din Hunedoara au făcut demersuri către primăriile hunedorene și Consiliul Județean Hunedoara pentru repunerea în valoare a fostei căi ferate care lega Hunedoara de minele de fier din Ținutul Pădurenilor, ca obiectiv turistic.

După promisiuni repetate, situația traseului mocănițelor a rămas neschimbată, autoritățile nereușind să se implice în vreun proiect de amenajare a traseului.

Un investitor privat și-a arătat, în schimb, interesul pentru a amenaja traseul fostei căi ferate, pentru a putea fi folosit pentru plimbări cu trenulețe rutiere, de agrement între Castelul Corvinilor și Furnalul din Govâjdia (video). Însă mai multe poduri și podețe vor trebui refăcute, iar vegetația și pietrele care au acoperit terasamentul în ultimii ani vor trebui înlăturate.

„Refacerea traseului ar însemna o mare șansă pentru turismul în Hunedoara, pentru că punctul de plecare al acestuia începe chiar de la Castelul Corvinilor din Hunedoara, traversează locuri spectaculoase și se oprește acum la Furnalul din Govâjdia, vechi de peste două secole. Deci, cu siguranță, mulți dintre cei peste 400.000 de vizitatori, anual, ai castelului din Hunedoara vor dori să se plimbe pe drumul mocăniței”, crede unul dinter excursioniști.

Traseul mocănițelor din Hunedoara

Calea ferată a pădurenilor (video), între Hunedoara și zona Ghelari, a fost inaugurată în 29 august 1900, iar trenurile au circulat aproape neîntrerupt pe traseul ei cu o lungime inițială de peste 16 kilometri.

Mocănițele (locomotive cu abur) au transportat la început muncitori și minereul de fier adus de la minele din Munții Poiana Ruscă la Uzinele metalurgice ale Hunedoarei.

Din 1978, calea ferată îngustă a fost preluată de întreprinderea minieră de la Zlaști și a fost folosită la transportul călătorilor și al talcului, dolomitei și lemnelor provenite din exploatările aflate în satele învecinate Hunedoarei.

La mijlocul anilor ’90 au fost desființați ultimii trei kilometri ai căii ferate, spre minele de la Ghelari, iar în un deceniu mai târziu, întregul tronson rămas, de 13 kilometri, între Hunedoara și stația de la cariera de dolomită Crăciuneasa a fost dezafectat.

Calea ferată Hunedoara Ghelari a ajuns la fier vechi împreună cu o parte a instalațiilor sale metalice. Unele structuri metalice de poduri au fost vândute pentru a fi refolosite pe alte rute feroviare, altele au fost abandonate împreună cu construcțiile de pe vechiul traseu.

Locul de pornire a mocăniţelor se afla lângă Castelul Corvinilor, unde acum pot fi văzute ruinele unei mici gări, a unei staţii de funicular şi un hotel construit de câțiva ani. De la castel, mocăniţele circulau câţiva kilometri pe valea Zlaştiului (video), continuau printr-un tunel de aproape 800 de metri, ajungând pe valea Govâjdiei.

La peste 10 kilometri distanţă, după o călătorie prin ţinuturile sălbatice ale Hunedoarei, calea ferată îngustă îşi avea capătul de linie după Furnalul de la Govăjdia, la poalele unei uriaşe cariere de talc şi dolomită, aflată la Crăciuneasa (video).

Ramificația ei, spre Ghelari, ajungea în apropiere de intrările în minele de fier de pe valea Rețișoarei, care făceau legătura, pe sub munte, cu mina centrală din Ghelari.

De asemenea, un plan înclinat pe care coborau vagoanele cu minereu a fost înființat în apropiere de stația de la Rețișoara.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite